Spojka
Jak funguje
Spojka je zařízení které dokáže v závislosti na velikosti přítlačné síly pružin měnit velikost přenášeného kroutícího momentu z motoru na zadní kolo. Krajní polohy jsou uplně rozepnutá, kdy se na zadní kolo přenáší síla jen pomocí unášeného oleje a motorka prakticky stojí na místě (při zvednutí zadního kola i při vymáčklé spojce se točí a stačí to pro mazání řetězu a máš jistotu že když ti to spadne za stojanu tak se kolo hned zastaví).
Při povolené spojce spojku svírají u dřívějších modelů GSX-R 1100 (do roku 89) a u všech 750 vinuté pružiny u motorů GSX-R 1100 od roku 89 je tam pružina talířová. Vzniká přítlak na lamely přičež je vždy jedna hnací (obložená s vnějším ozub.) a hnaná (hladká s vnitřním ozubením).
Lamely jsou na drážkovém hřídeli (resp.v drážkové díře) takže posuv v ose (axiálně) je možný a radiální otáčení je zamezeno drážkami. |
Popis částí spojky GSX-R 1100 od roku 89
|
|
Ovládání
GSX-R 750 (od roku ´88-pozn. Olejáře) má ovládání spojky mechanické přes lanko v bowdenu které vede k pravému víku spojky a přes výstředník je vytahován talíř kde jako protisíla působí tlak pružin. Posuvníkem na páčce se mění okamžik zabírání spojky a je nutné aby při povolené páčce mělo lanko malou vůli aby spojka byla jistě sepnuta a neprokluzovala. U GSX-R 1100 je spojka ovládaná hydraulicky a hydrauulický válec je upevněn na víku pastorku a skrze celý motor vede vymačkávací tyč k talíři spojky. Správné nastavení obnáší jen odvzdušnění systému což je popsáno v sekci "brzdy"
Demontáž Vypustíme olej a sundáme pravé víko (to s nalívacím otvorem pro olej) které drží po obvodu 9 inbusů. U motorů se spojkou s vinutýma pružinama povolujeme postupně do kříže šrouby M6 (klíč 10). U motorů se spojkou s talířovou pružinou prvně vyndáme segrovku, která drží vytlačný talířek. Vyndáme axiální opěrné ložisko a hřídelku. Po sejmutí povolíme matici (klíč 50), která drží talířové pružiny a přítlačný talíř lamel. Aby se neotáčel vnitřní unašeč je potřeba speciální nářadí nebo si udělat nějakou zarážku doma (jde to lehko). Vyjmeme lamely a zkontrolujem jejich tloušťku a prohnutí. Spojkový koš drží na matici (klíč 30). Po odšroubování sundáme podložku a vyjmeme pouzdro a jehlový ložisko a pak teprve vysunem spojkový koš. Pod košem je na hřídeli nasazená distanční podložka která musí sedět úkosem směrem k ložisku. |
|
Kontrola a měření U lamel zkontrolujem velikost čelního házení tak, že položíme lamelu na rovný povrch a listovou měrkou zjistíme mezeru lamelou a podložkou, která má činit maximálně 0,1 mm. U obložených lamel kontrolujem tloušťku která by měla být 2,52 - 2,68 mm a minimální tloušťka 2,22 mm samozřejmě bez znatelného poškození. Já měl jednu lamelu s odloupaným obložením, který jsem našel v sacím koši. Změříme výšku talířové pružiny (viz obr) kde má být výška 3,1mm. Délka vinutých pružin v klidovém stavu u GSX-R 1100 do roku 88 je 34,0 mm. |
|
Závady Spojka prokluzuje: Můžou to být unavený pružiny, špatný olej (oleje pro mtoorky obsahují aditiva proti prokluzu spojky) nebo sjeté obložení(Obr4). U mechanicky ovládané spojky to může být bašponovaný lanko když je páčka v klidu-musí tam mít malá vůle jinak je spojka neustále trochu zmáčklá. Při stisklé spojce motorka jede nebo se těžko přeřazuje (vyřazuje): U mechanicky ovládané spojky máš dlouhý lanko(krátkej bowden). Vyšroubuj kousek seřizovací šroubek u páčky spojky čímž se lanko "zkrátí"-on se vlastně "prodlouží" bowden. U hydraulicky ovládané je vzduch v systému-odvzdušnit šroubem na pístu u levého víčka pastorku. Kombinace obou problémů: Patrně ohnuté lamely.
autor: GSX-Roll
|